Studenten als changemakers

Studenten als changemakers

Social Enterprise NL organiseert in samenwerking met het Social Entrepreneurship Lab van Utrecht University de Social Enterprise Scriptieprijs om te stimuleren dat het onderwijs meer aandacht besteedt aan sociaal ondernemerschap. De vijf beste studenten krijgen één keer per jaar een podium om hun scriptie aan een groter publiek te presenteren, een vakjury kiest uit deze vijf een winnaar. Tijdens het gemeentecongres van Social Enterprise NL in Den Haag is de scriptieprijs voor de 4e keer uitgereikt.

De nieuwe generatie studenten en sociaal ondernemerschap gaan samen als wind en een zeilboot. Zij willen graag betekenisvol consumeren en zijn kritisch over de impact die de bedrijven maken van wie zij iets willen kopen, zo blijkt uit onderzoek van trendwatchbureau BBMG. En deze generatie wil ook graag op andere manieren een bijdrage leveren. Geld verdienen wordt steeds meer een middel om maatschappelijke doelen te bereiken. Vandaar ook dat sociaal ondernemerschap steeds populairder wordt. Volgens Loes Nijskens, onderzoeker Sociaal Ondernemerschap van de Haagse Hogeschool, is dit momenteel goed zichtbaar in het hoger onderwijs: ”Vanuit alle hoeken, van de sociale opleidingen tot en met de technische opleidingen, geven studenten aan dat zij sociaal willen ondernemen en zoeken hulp vanuit het onderwijs. De Haagse Hogeschool is druk bezig om goed aan te sluiten op deze behoeften.”

Door deze generatie studenten goed te faciliteren en te begeleiden in hun ambities kan de potentie omgezet worden in maatschappelijke impact. Universiteit Leiden in Den Haag heeft het Changemakers Lab in het leven geroepen en biedt onderwijs- en trainingsprogramma’s aan om studenten te begeleiden in hun ambities sociaal ondernemend te worden.  Als studenten goed op weg geholpen worden, blijkt dat het dan snel kan gaan. Happy Tosti is slechts 2,5 jaar geleden begonnen als initiatief van studenten van de Hotelschool en opent nu al in rap tempo zaken in heel Nederland. Zij maken zo een betekenisvolle impact op de levens van mensen die anders werkloos aan de kant blijven staan. De vraag is: Who’s next? 

Het onderwijs kan nog op veel meer manieren een belangrijke bijdrage leveren.  Bijvoorbeeld door het faciliteren van onderzoeksprogramma’s of door verdiepende en bruikbare scripties van studenten. Zo wordt het relatief jonge veld van sociaal ondernemerschap snel volwassen. 

Social Enterprise Scriptieprijs

Tijdens de scriptieprijs van dit jaar zijn er weer relevante thema’s onderzocht. Bijvoorbeeld de effectiviteit van het Buy One Give One model, dit is een strategie om impact te maken die wordt gehanteerd door sociale ondernemingen zoals TOMSWarby Parker en WakaWaka. Of over de ontwikkeling van community-based enterprises, een interessante sociale innovatie die maatschappelijke waarde creëert in Limburg. En ook een data gedreven onderzoek naar het ecosysteem van sociale ondernemers en onderzoek naar het concept duurzaamheid hoorden werden dit jaar genomineerd. Je kunt de onderzoeken hier lezen.  

Matthijs de Jong zat namens de gemeente Den Haag in de jury: “Door zich vol op hun onderzoek te storten bieden studenten een frisse en inspirerende kijk die van grote waarde is voor de social enterprise sector.”

De winnaar van de Social Enterprise scriptieprijs van 2017 is Evan van der Holst met zijn scriptie ‘A Search for a Fertilizer for Social Enterprises', lees hieronder zijn verhaal:

‘’Tijdens het oprichten van mijn sociale onderneming Floki Goods kwam ik erachter dat er vrijwel geen opgeschaalde sociale ondernemingen in Nederland zijn. Als ondernemer wilde ik daarom een scriptie schrijven die niet alleen wetenschappelijk gegrond zou zijn maar ook praktisch relevant. In samenwerking met PwC, een founding partner van Social Enterprise NL, heb ik daarom onderzocht wat sociale ondernemers zelf kunnen doen om barrières tot groei te overkomen. Sinds het afronden van mijn master werk ik als programma manager bij de Impact Hub Amsterdam, hier pas ik de resultaten van mijn onderzoek toe om ondernemers te helpen om te groeien. Twee tips die ik ondernemers graag meegeef: ‘ga voorbij idealisme en wees realistisch’ en ‘kies voor leningen in plaats van het verkopen van aandelen’.

Tot mijn verbazing kreeg ik tijdens het Social Enterprise Scriptieprijs event veel positieve reacties over mijn scriptie. Mensen wilden niet alleen meer weten over mijn onderzoek, maar zowel ondernemers als beleidsmakers wilden met mij afspreken om te brainstormen over de mogelijke toepassing van mijn resultaten in hun organisaties en beleidsvoering. Ik ben ontzettend blij dat mijn scriptie zoveel waarde blijkt te hebben en dat het mij een carrière heeft gebracht in de social enterprise wereld.’’

De driekoppige jury, bestaande uit sociaal ondernemer Bartel Geleijnse, onderzoeker sociaal ondernemerschap Maarten Hogestijn en projectleider bij het Haagse actieprogramma sociaal ondernemerschap Matthijs de Jong, heeft Evan unaniem tot winnaar verkozen. Een combinatie van gedegen onderzoek en grote praktische relevantie voor belangrijke spelers in het ecosysteem van sociaal ondernemen bezorgde hem de winst.

De Scriptieprijs is slechts een voorbeeld van de vele manieren waarop onderwijs en sociaal ondernemen elkaar kunnen versterken. De dynamische, innovatieve omgeving van sociaal ondernemen en enthousiaste en maatschappelijk betrokken studenten perfect bij elkaar. Het is van groot belang dat de brug tussen studenten en sociaal ondernemerschap wordt geslagen en dat er nog meer faciliteiten komen om dit te in goede banen te leiden. Daarom organiseert de Hogeschool van Amsterdam op 1 november 2017 het evenement Sociaal Ondernemerschap, onderzoek en hoger onderwijs - onderweg naar meer verbinding. Wilt u iets bijdragen aan deze verbinding? U kunt zich hier aanmelden voor het evenement, er is een beperkt aantal plaatsen.

Door Merel Sluiter (Social Enterprise NL) en Matthijs de Jong (gemeente Den Haag).

Gepubliceerd op: 27 - 10, 2017

Laatst gewijzigd op: 28 - 10, 2017

comments powered by Disqus